بک لینک

تولید محتوای الکترونیکی رشد چیست

تولید محتوای الکترونیکی یکی از اصلی ترین موارد است که این روزها به شدت مورد توجه نظام آموزشی ما قرار گرفته است. همه گیری ویروس کرونا و غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاهها، سبب شد تا بسیاری از معملمان و دیبیران و اساتید به سمت تولید محتواهای آموزشی روی آورند.

استراتژی مورد نیاز برای تهیه این محتواهای الکترونیکی بر پایه تامین محتوایی متناسب با نیاز دبیران و دانش آموزان است تا بتوانند با بهره گیری هوشمندانه از آنها و همچنین به کار گیری تکنولوژی های مدرن آموزشی، محتواهایی مناسب و کابردی تولید نمایند. بدین ترتیب بستری برای توسعه و بسط تجارب و ابتکارات دبیران، مربیان و دانش آموزان در زمینه طراحی، تولید و

هر ساله جشنواره ای تحت عنوان تولید محتوای الکترونیکی رشد برگزار می شود که شرایط و محورهای برگزاری ویژه ای دارد و تمام تولید کنندگان محتوای آموزشی که واجد این شرایط باشند می توانند در این جشنواره شرکت نمایند.

در ادامه ابتدا نکات مهمی از جشنواره تولید محتوای الکترونیک رشد بیان خواهیم نمود و سپس شما را با اصول تهیه محتوای الکترونیکی آموزشی، شرایط و نرم افزارهای آن آشنا خواهیم نمود.

تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد چیست

استراتژی های تولید رسانه ها و محتوا های یادگیری در برنامه تحصیلی ملی بر تامين و تهیه محتوای الکترونیکی متناسب با نیاز دبیران، دانش آموزان و بهره مندی هوشمندانه از آن ها، به کارگیری تکنولوژی های مدرن آموزشی با هدف حل مساله در تهیه محتوا و رسانه های یادگیری، ایجاد بستر برای توسعه و بسط تجارب و ابتکارات دبیران، مربیان و دانش آموزان در زمینه طراحی، تولید و ارزشیابی محتوا و مراجع یاددهی و یادگیری پایه گذاری شده است.

در برنامه تحصیلی ملی و سند تحولی که برای نظام آموزش‌ و پرورش تدوین شده، به طور ویژه به تولید محتوا چند رسانه ‌ای بسته به نیاز دانش‌ آموزان و معلمان با رویکرد کاربرد هوشمندانه محتوا و ایجاد تنوع در مراكز یادگیری تاکید شده است.

اهداف جدید آموزشی و استفاده از تکنولوژی های مدرن در تولید محتوا و رسانه‌ های یادگیری، فراهم سازی محیطی جهت مشارکت فعال استان ‌ها، دبیران و مربیان در ساخت، تکامل و غنی ‌سازی محتوا، مراجع درسی از جمله رویکردهای دیگر این جشنواره محسوب می شوند که بایستی آن‌ ها را برای توانمند سازی مدارس مورد توجه قرار داد.

از جمله شرایط فنی و اختصاصی آثار ارسالی برای این جشنواره می توان به خلاقانه بودن اثر تولیدی، متناسب بودن محتوا با اهداف برنامه های تحصیلی، امتیاز اثر به سازمان های دولتی یا خصوصی واگذار نشده باشد و امکان نصب و اجرای اثر تولیدی اشاره نمود.

درس‌ افزارهای آموزشی مرتبط با مبانی کتاب ‌های درسی مقطع ابتدایی، متوسطه اول و پایه دهم، ساخت نرم‌ افزارهای پرورشی و قرآنی در زمینه آموزش ‌و پرورش،‌ تهیه نرم ‌افزارها در زمینه تربیت‌ بدنی، سلامت و ایجاد مصونیت در مقابل آسیب‌ های اجتماعی و تهیه نرم‌ افزارهای بازی آموزشی مطابق مفاهیم کتاب ‌های درسی از محورهای اصلی جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد است. جشنواره تولید محتوای الکترونیکی هر ساله با اهداف زیر برگزار می شود:

پشتیبانی از محصولات تولیدی الکترونیک معلمان و موسسات علمی آموزشی

گسترش و تعمیق فرهنگ حاکم در تولید محتوای الکترونیکی درسی

بهره مندی از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در روندهای یاددهی و یادگیری

خلق فضایی مناسب جهت شناسایی، ترغیب، پرورش

حمایت مالی و معنوی از توانایی های دبیران، دانش ‌آموزان و دانشجو معلمان

تامین و تهیه محتوای الکترونیکی چند رسانه ‌ای متناسب با نیاز دانش‌ آموزان، دبیران

تولید محتوای الکترونیکی چیست؟

به مجموعه ای متون ، تصاویر ، فیلم های آموزشی، اینفوگرافیک ها  و فایل های صوتی (پادکست ها)که با هدف انتقال مفاهیم، آموزش الکترونیکی، اطلاع رسانی، بازاریابی و… تولید و در فضای وب ارائه می شود محتوای الکترونیکی است.

هر محتوای الکترونیکی می تواند از یک یا چند روش از روشهای تولید محتوا  جهت انتقال مفاهیم استفاده نماید. مخاطبان ما به شیوه های مختلفی به مطالب توجه کرده و آن ها را فرامی گیرند به همین دلیل برای اثرگذاری بیشتر محتوا لازم است حواس مختلف افراد را درگیر کنیم. درحال حاضر در تولید محتوای الکترونیکی دربسیاری موارد از ترکیب محتوای دیداری و شنیداری استفاده می شود.

کتاب های دیجیتالی(ورا کتاب) نخستین شکل از ارائه محتوای الکترونیکی در ایران است که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد و به سرعت رشد و توسعه پیدا کرد.

محتوای الکترونیکی یکی از انواع  کاربردی محتواست و از این رو محبوبیت بسیار زیادی دارد، قطعا در طول روز محتواهای الکترونیکی مختلفی را در فضای وب مشاهده می کنید که به دلیل کاربردی نبودن بسیاری از آن ها مورد توجه و علاقه شما قرار نمی گیرند. بنابراین یکی از شاخص های یک محتوای الکترونیکی خوب، کاربردی و کاربرپسند بودن آن است.

به طورکلی هر محتوایی که از طریق گوشی هوشمند، کامپیوتر و لپ تاپ قابل مشاهده و انتقال باشد محتوای الکترونیکی خواهد بود.

آموزش الکترونيکی یا همان eLearning یکی از محبوب ترین انواع محتوای الکترونیکی است و این روزها در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد. نمونه های موفقی مثل سایت های Coursera و Udemy که با ارائه کورس های مختلف تخصصی و یا عامه پسند موفق به جذب تعداد زیادی از مخاطبان در سراسر جهان شده اند ثابت می کند که تولیدمحتوای الکترونیکی آینده روشنی در پیش دارد.

دیر یا زود اساتید برجسته برای ارائه دروس خود به تولید محتوای الکترونیکی برای ارتباط بیشتر با علاقه مندان سراسر جهان در فضای وب خواهند پرداخت.

ابزارهای تولید محتوای الکترونیکی

ابزارهای مختلف و متنوعی برای ارائه محتوای الکترونیکی وجود دارد، ازنرم افزار های بسیار پیشرفته تولید محتوای الکترونیکی و ابزارهای پیشرفته  تا یک سیستم ساده ضبط صدا و یا نرم افزارهای آفیس می تواند ابزار شما برای تولید محتوای الکترونیکی باشد.

مهم نیست از چه ابزاری برای تولید محتوای الکترونیکی استفاده می کنید، مهم این است که  در نهایت بهره  لازم را از آن ابزار ببرید و تلاش کنید به بهترین شکل ممکن با مخاطب ارتباط برقرار کنید و مفاهیم مورد نظر خود از طریق تولید محتوای الکترونیکی اثر بخش به ایشان منتقل کنید.

با توجه به هدفی که از تولید محتوای الکترونیکی دارید می توانید از ابزارهای موجود استفاده کنید. گاهی محتوای الکترونیکی باهدف آموزش و تدریس تولید می شود، گاهی به جای پاورپوینت از آن استفاده می کنید و گاهی می خواهید با ارائه یک محتوای آموزشی سعی کنید مشتریان را به استفاده بهینه ازمحصولات خودتان و خرید بیشتر ترغیب کنید ابزارهای تولید محتوای الکترونیکی در هر یک از این شیوه ها متفاوت خواهد بود.

چگونه یک تولید محتوای الکترونیکی ارزشمند ایجاد کنیم؟

تولید محتوای الکترونیکی ارزشمند مراحل مختلفی دارد، نخستین مرحله که اساسی ترین مرحله برای تولید محتوا میباشداین است که محتوایی که تولید میکنیم از سناریویی قوی برخوردار باشد. دومین مرحله  انتخاب اجزاي مورد استفاده در توليد محتواي الکترونيکي است مرحله دیگر جمع بندي یعنی ساخت محصولاتی  شامل: تولید محتوا، تصاویر ، انيميشن، فيلم های آموزشی، فایل های صوتی(پادکست ها)و طراحی و تولید برنامه های تعاملی که به ارائه محتوا بپردازد و مرحله آخر انتشار یا ارائه محتواي الکترونيکي از طريق ویندوز يا Web یا اپلیکشین اندرویدخواهد بود.

اهمیت تولید محتوای الکترونیکی

با الکترونیکی شدن تمام ارکان زندگی بشر تولید محتوای الکترونیکی امکان فراگیری در هر زمان و مکان را فراهم می آورد و از این رو انتظار می رود در سال های آتی حجم تولید محتوای الکترونیکی در کشور به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

دغدغه اصلی در تولید محتوای الکترونیکی مفید و اثر بخش، فراهم آوردن یک تیم تولید محتوای الکترونیکی حرفه ای و متخصص در کنار تامین تجهیزات و امکانات مناسب است.

ویژگی‎ها‎ی تولید محتوای الکترونیکی

  • محتوای الکترونیکی باید ساده و قابل فهم باشد بطوری که با توجه به ضریب هوشی سن مخاطب، تولید شده باشد.
  • محتوای الکترونیکی نباید  پیچیده و نامتعارف باشد و در تولید آن نباید لغات و واژگان ثقیل به کار برده شود.
  • محتوای الکترونیکی باید از زیاده گویی و حاشیه پردازی بپرهیزد و تمام حواس خود را بر شرح اصل موضوع معطوف نماید.

مخاطبان تولیدمحتوای الکترونیکی چه کسانی هستند؟

با توجه به اینکه هدف اصلی تولیدمحتوای الکترونیکی، آموزش دروس می باشد، عموما دانش آموزان و دانشجویان به عنوان مخاطبان آن بشمار می روند.

چرا تولید محتوای الکترونیکی ضروریست؟

یک مدرس خوب باید از همین امروز به فکر تولید محتوای الکترونیکی مناسب و ارائه آن درفضای وب باشد تا بتواند به بازار گسترده ای از دانش جویان علاقه مند از سراسر کشور و حتی جهان دست یابد.

برای این منظور دور راهکار وجود دارد یکی اینکه خودتان اصول تولید محتوای الکترونیکی را بیاموزید، ابزارهای لازم را فراهم کنید و در نهایت به تولید محتوای الکترونیکی در بستر وب بپردازید.

راهکار دوم این است که از خدمات مجموعه هایی که به ارائه تولید محتوای الکترونیکی می پردازند استفاده کنید و از آن ها بخواهید برای شما محتوای ارزشمند تولید کنند.

برای ما مصرف کنندگان هم استفاده از محتوای الکترونیکی بسیار جذاب است، محدودیت های زمانی و مکانی را پشت سر می گذاریم و می توانیم به راحتی هر آنچه را لازم داریم از بهترین مدرسان و اساتید سراسر جهان فرابگیریم و به دانش و مهارت های خودمان بیفزاییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *