نحوه تعویض لامپ روشنایی ماکروفر

اگر جزو افراد شلوغ و پر مشغله هستید، احتمالاً در خانه یا محل کار برای وعده های غذایی خود با یک دستگاه ماکروفر سر و کار دارید. برای شروع مطلب امروز بهتر است ابتدا ببینیم ماکروفر چیست و چگونه کار میکند.

به شکل کلی دستگاه ماکروفر  با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی امواج الکترومغناطیسی کار میکند. مبدلی در این دستگاه وجود دارد که کار این تبدیل بر عهده آن است. امواجی که برای این دستگاه تبدیل می شود، معمولاً موج های کوتاه رادیویی است که مواد غذایی را از درون به بیرون گرم میکند. احتمالاً این موضوع جالب باشد. زیرا فرهای معمولی که اکثر ما در خانه با آنها سر و کار داریم، مواد غذایی را از بیرون به درون گرم میکند.

تفاوت فرهای معمولی با ماکروفر ها

بهتر است که روند پخت و پز فرهای معمولی با ماکروفرها را با مثال بررسی کنیم. زمانی که شما یک قطعه گوشت را درون فرهای خانگی  معمولی می گذارید، اگر به جای تعیین دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد، درجه فر را بر روی ۳۰۰ درجه سانتی گراد معین کنید، در همان مدت زمانی که قرار است گوشت با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد کاملا مغز پخت شود، احتمالاً گوشت از بیرون کاملاً می سوزد و مغز آن خام می ماند. این به علت عدم توازن در پخش گرما برای ماده غذایی است. ماکروفر با عملکرد مولکولی خود و توازن در پخش گرما در سرتاسر مواد غذایی، آنها را به سرعت گرم می کند.

حال می خواهیم یک مثال ساده برای ماکروفر را داشته باشیم و عملکرد این دستگاه را نیز بررسی کنیم. زمانی که چند تکه نان را درون دستگاه ماکروفر قرار می دهیم، با جذب امواج الکترومغناطیسی تولید شده از ماکروفر توسط مولکول های مواد غذایی، این مولکولها به لرزش در می آید و همین لرزش تولید گرما می کند. پس در واقع تمام مولکول های قطعات نان به صورت یکجا گرم میشود.  با توجه به عملکرد ماکروفر، سرعت پخت با این دستگاه، نسبت به فر های معمولی بیشتر است و به همین علت، ماکروفر در سراسر جهان طرفداران بسیار زیادی دارد.

یک نکته جالب توجه در خصوص جذب اشعه های ماکروفر این است که، بالاترین میزان جذب این اشعه ها توسط مایعات قند و چربی است و معمولاً ظروف فلزی این اشعه ها را بازتاب می دهند. به همین علت است که توصیه می شود به هیچ عنوان درون ماکروفر ظروف فلزی قرار داده نشود. زیرا علاوه بر اینکه کارایی ماکروفر کاهش پیدا میکند، امکان خرابی دستگاه ماکروفر نیز وجود دارد.

با اینکه سیستم ماکروفر، یک سیستم قوی محسوب می شود، اما باز هم امکان خرابی در این دستگاه وجود دارد. ما در ادامه، به چند مشکل رایج ماکروفرهای خانگی اشاره می کنیم و بررسی میکنیم که چه دلایلی می تواند مسبب این مشکلات باشد.

علت خاموش شدن ماکروفر در حین کار

یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای دستگاه های ماکروفر به وجود می‌آید، خاموش شدن ناگهانی دستگاه در حین انجام کار است. در چنین شرایطی معمولا، ماکروفر بعد از چند ثانیه کار کردن خاموش می شود و یا پس از تنظیم زمان، عملکرد گرمایشی مواد غذایی را آغاز نمی کند. در ادامه رایج ترین علت خاموش شدن ماکروفر را بررسی می کنیم.

۱- هشدار درب باز

گاهی با خراب شدن قفل در ماکروفر و یا معیوب شدن سوئیچ های دربین دستگاه، اشتباه هشدار درب باز برای برد ماکروفر ارسال می شود و در نتیجه دستگاه به صورت ناگهانی خاموش میشود. معمولا در هر ماکروفر ۴ میکروسوئیچ برای درب آن وجود دارد. اگر هر یک از آنها دچار نقص فنی شود، این هشدار برای برد ارسال میشود. در چنین شرایطی باید توسط مولتی متر تمامی سوئیچ ها بررسی شود و در صورت خم شدگی و یا سوختگی، این قطعات تعویض شود.

۲- خرابی ترموستات ماکروفر

ترموستات یکی از قطعات کاربردی در دستگاه هایی است که فرآیند گرمایشی دارند. این قطعه وظیفه تنظیم دمای دستگاه را برعهده دارد و معمولا دمای دستگاه را در یک حد معین نگه میدارد. در صورت ایجاد مشکل برای این قطعه، دمای دستگاه بیش از اندازه بالا می رود ، یا خیلی پایین می آید و به همین علت هم دستگاه به حالت هشدار در می آید و خاموش میشود. در صورت بروز این مشکل، حتماً از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید تا ترموستات ماکروفر شما را بررسی کند و در صورت لزوم تعویض نماید.

۳- اتصالی در صفحه نمایش ماکروفر

گاهی امکان دارد اتصالات بخش صفحه نمایش لمسی ماکروفر شما دچار ایراد شود و یا اتصالی کند. در این صورت دستگاه به صورت خودکار خاموش می شود. رایج ترین مشکلات مرتبط با صفحه نمایش قطع شدن سیم های آن و یا به هم چسبیدن سیم هاست که باید این قطعه باز شود و اتصالات مربوط به آن بررسی شود.

۴- معیوب شدن ترانس ولتاژ ماکروفر

ترانس ولتاژ یکی از قطعات بسیار مهم در دستگاه ماکروفر است که میزان برق ورودی به دستگاه را معین می کند. اگر ایرادی در این قطعه ایجاد شود، احتمال دارد که میزان ولتاژ مورد نیاز دستگاه را پیش از حد نیاز یا کمتر از نیاز ارسال کند. در این صورت دستگاه به صورت خودکار خاموش میشود. معمولا اگر ایرادی در این بخش از دستگاه به وجود بیاید، لازم است تا قطعه به صورت کامل تعویض شود. شما باید برای تعویض قطعات از یک تعمیرکار مجرب بخواهید تا اینکار را انجام دهد.

۵- کثیف شدن هواکش ماکروفر

یکی دیگر از مشکلات رایج که می تواند سبب شود که ماکروفر شما به صورت خودکار در حین کار خاموش شود، کثیف شدن هواکش ماکروفر است. معمولاً این موضوع به علت جمع شدن ذرات چربی است. با یک تمیزکاری ساده میتوانید هواکش خود را مجددا به کار بیندازید و این هشدار را رفع نمایید. اگر میزان آلودگی این قطعه بسیار زیاد باشد، می توانید از یک تعمیرکار نیز برای تمیز کردن آن کمک بگیرید.

بهترین روش برای تمیز کردن هواکش ماکروفر، استفاده از یک دستمال مرطوب همراه مایع تمیز کننده است.

۶- برد ماکروفر، مرکز فرمان دستگاه

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند سبب شود که دستگاه ماکروفر شما در حین انجام کار خاموش شود، نقص فنی در برد دستگاه است که یکی از پرهزینه‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند برای ماکروفر شما به وجود بیاید. شما میتوانید برای مطمئن شدن از مشکلات مرتبط با برد، از یک تعمیرکار بخواهید تا دستگاه شما را عیب یابی کند.

۷- معیوب شدن قطعه ی فن ماکروفر

فن، همراه با آغاز به کار دستگاه، روشن میشود و شروع به چرخش میکند. اگر فن دستگاه شما بسوزد و یا دچار مشکل شود، دستگاه به صورت خودکار عملکرد خود را متوقف می کند.

در این بخش ۷ علت رایج که باعث می‌شود دستگاه ماکروفر، در حین کار خاموش شود را بررسی کردیم. حالا در ادامه به یکی دیگر از نقص های فنی ماکروفر ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

لامپ روشنایی ماکروفر

معمولاً تمامی ماکروفر ها دارای لامپ روشنایی هستند که به افراد کمک می کنند تا در حین کار دستگاه و زمانی که درب آن را باز می کنند ، غذای خود را درون دستگاه ببیند.

لامپ روشنایی ماکروفر هم همانند دیگر قطعات مصرفی دستگاه ممکن است که دچار سوختگی و یا مشکل شود که در این صورت، می توانیم  با خرید لامپ مخصوص ماکروفر که هم ولتاژ با لامپ دستگاه ما باشد، آن را تعویض کنیم.

برای راهنمای تعویض لامپ روشنایی ماکروفر ابتدا دستگاه را از برق جدا می کنیم. با باز کردن پیچ های لامپ دستگاه، لامپ قدیمی را از جایگاه جدا می کنیم و لامپ جدید دستگاه را جایگزین می کنیم. سپس مجددا پیچ های لامپ را می بندیم. تنها نکته مهم برای تعویض لامپ ماکروفر، هم ولتاژ بودن لامپ جدید با لامپ قدیمی دستگاه است ‌ اگر درباره این موضوع به میزان کافی اطلاعات ندارید، حتما از یک کارشناس تعمیرات بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد.

لازم به ذکر است که تنها علت روشن نشدن لامپ روشنایی ماکروفر، مربوط به سوختن آن نیست و ممکن است مشکلاتی در برد دستگاه، سوکت های لامپ و خرابی منبع تغذیه و … باشد. پس اگر مشکل دستگاه شما با تعویض لامپ حل نشد حتماً علت های دیگر را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *