اگر به تازگی یک وب سایت را طراحی کرده باشید و یا صاحب یک وب سایت باشید، با مسئله ای به نام هاست برخورد خواهید کرد. هاست به معنای فضایی است که شما برای ذهیره سازی اطلاعات سایتتان از ان استفاده می کنید. به عبارت دیگر هر وب سایتی در فضای ذخیره سازی یک سرور فیزیکی قرار دارد. این سروز در بیشتر موارد متعلق به یک شرکت میزبانی وب است و صاحبان مشاغل با پرداخت هزینه به صورت ماهیانه و یا سالیانه این فضا را اجاره می کنند.
اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید، مسئله هاست برای شما اهمیت بسیار بالایی پیدا می کند. شاید در ابتدای راه اندازی سایت به هاست پرقدرتی نیاز نداشته باشید زیرا ترافیک کی دارید اما با رونق گرفتن فروشگاهتان، نیازمند ارتقا منابع هاست خود هستید.
در ادامه این مطلب تصمیم داریم تا نکاتی را در رابطه با هاست وب سایت های فروشگاهی مطرح کنیم. اگر شما هم صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید، با ما همراه باشید.
انواع هاست
برای انتخاب هاست مناسب ابتدا باید با گزینه های موجود و امکانات آنها آشنا شوید و سپس برای انتخاب، اقدام کنید:
1 – هاست اشتراکی (shared hosting)
هاست اشتراکی یک فضای سرور بین چندین سایت است که روی یک IP مشترک تعریف می شود. وقتی شما از این گزینه استفاده می کنید یعنی شما یک سرور مشترک با چند وبسایت دیگر استفاده می کنید که به معنی به اشتراک گذاشتنIP وبسایت شما با وبسایت های دیگر است. به عبارت دیگر، هاست یک کامپیوتر بسیار قوی ست که تعداد زیادی سایت بر روی آن قرار می گیرد و هر وب سایت به قسمتی از آن، از طریق کنترل پنل شخصی، دسترسی دارند.
نقاط قوت و ضعف هاست اشتراکی چیست؟
نقاط قوت هاست های اشتراکی:
- مقرونه به صرفه: شاید هاست گران تر باشد اما توجه داشته باشید هزینه نرم افزارها، لایسنس و بک آپ و … در این قیمت، محاسبه شده است. بنابراین هزینه آن، برای سایت های کوچک بسیار بصرفه است اما برای سایت های بزرگ به هیچ وجه توصیه نمی شود.
- مدیریت آسان: این خدمات به صورتی ارائه می شود که هر شخصی با و یا بدون دانش فنی قادر به مدیریت وبسایت خود باشد.
- امنیت بالا: این هاست ها امنیت بالایی دارند و آنتی ویروس مناسب با لایسنس معتبر، بر روی آنها نصب شده است.
نقاط ضعف هاست های اشتراکی:
- همسایه های ناشناس: شما IP خود را با وبسایت های ناشناس زیادی به اشتراک می گذارید. در نتیجه اگر یکی از وبسایت ها مطالب نامناسبی منتشر کند ممکن است باعث آسیب رسیدن به شما شود.
- محدودیت منابع: در هاست اشتراکی، منابع CPU و Ramمحدود است.
- سئوSEO : هر چند گوگل این را تایید نکرده اما استفاده از هاست اشتراکی ممکن است اثری منفی بر موقعیت شما در سرچ گوگل داشته باشد.
اگر در ابتدای پروژه خود هستید با توجه به کم بودن بازدید وب سایت و بودجه کمی که در اختیار دارید می توانید از هاست اشتراکی استفاده کنید، اما پس از رشد کار خود بهتر است به فکر گزینه هایی باشید که در ادامه مقاله به آن ها اشاره می شود.
2 – سرور مجازی خصوصی VPS
نوعی از به اشتراک گذاشتن سرور است که در آن هر قسمت به صورت جداگانه روی یک ماشین مجازی کار می کند. هر سرور مجازی خصوصی سیستم عامل خود را دارد و می تواند به صورت جداگانه مدیریت شود. معمولا سرویس هایی با حداقل حجم 25-20 GB را ارائه می دهند که برای یک فروشگاه آنلاین معمولی مناسب است.
VPS با دسترسی به مدیریت سایت و بدون دسترسی به مدیریت سایت
در این نوع هاست ها دو گزینه وجود دارد:
- با دسترسی به مدیریت سایت: خود شما سرور را مدیریت می کنید. این نوع سرور بسیار ارزان تر از نوع دوم است اما شما یا باید دانش فنی بالایی داشته باشید و یا یک ادمین برای سایت خود استخدام کنید.
- بدون دسترسی به مدیریت سایت: شرکت ارائه دهنده سرور را مدیریت می کند.
همچنین از نظر پنل کنترل دو گزینه کلی وجود دارد:
DirectAdmin و Cpanel که هر دو از نظر مدیریت ساده هستند و امکانات مشابهی را ارائه می دهند.
نقاط قوت و ضعف VPS:
نقاط قوت سرور مجازی
- منابع بالا: با خرید این نوع سرور، می توانید منابع را مطابق با نیازتان انتخاب کنید و محدودیت کاهش می یابد.
- مقرون به صرفه: سرور مجازی برای سایت های نیمه حجیم، مقرون بصرفه است.
- شخصی سازی: می توان سرور مجازی را بر اساس نیازهایتان، شخصی سازی یا customize کنید.
نقاط ضعف سرور مجازی
- افزایش هزینه ها: با خرید این سرور ملزم به پرداخت هزینه نرم افزارها و لایسنس آنها خواهید بود.
- نیاز به دانش مدیریت سرور: برای استفاده از این سرور باید توانایی مدیریت آن را داشته باشید و دانش خود را ارتقا دهید.
3 – سرور اختصاصی
سرور اختصاصی به این معنی است که تمام فضای موجود به شما اختصاص دارد. تمام پهنای باند و منابع فقط به شما اختصاص دارند. این گزینه برای فروشگاه های آنلاین بزرگی است که دارای حجم ترافیک خیلی بالایی هستند.
ویژگی های یک هاست خوب
- سرعت بالا
- منابع مناسب (RAM و CPU)
- هارد SSD Enterprise
- امنیت
- عدم محدودیت های ابتدایی
- بکاپ گیری های منظم
- امکان دسترسی کاربر و انجام عملیات مورد نظر (امکانات هوشمند)
- پهنای باند مناسب
- فضای لازم
اولین و مهم ترین ویژگی هاست خوب این است که دارای سرعت بسیار خوبی باشد. می توانید چندین وبسایت را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهید و سرعت آن ها را بسنجید. حداقل سرعت برای بارگذاری سایت 2 تا 5 است تا لودینگ آن به اتمام. برسد هر صفحه از وبسایت باید با سرعت بارگذاری شود.
نکات مهم در انتخاب هاست فروشگاهی
۱. سازگاری با سایتساز فروشگاهی
یکی از ویژگیهای اصلی که هر وب سایت تجارت الکترونیکی به آن نیاز دارد، عملکرد سبد خرید است. هنگام مرور و بررسی زمان آماده شدن کالا، بازدیدکنندگان سایت به یک روش آسان برای افزودن کالاها به سبد خرید نیاز دارند. وب سایت شما برای پذیرش ایمن اطلاعات پرداخت مشتری باید مناسب باشد. تمامی این ویژگیها در هر پلتفرم سایتساز فروشگاه آنلاین استاندارد که استفاده میکنید وجود دارد. برخی از سرویسهای میزبانی وب ممکن است دارای این ویژگی سازگاری با پلتفرمهای فروشگاهساز نباشند اما مشکین هاست این امکان را بر روی سرویس هاست فروشگاهی خود برای شما عزیزان فراهم کردهاست.
۲. افزایش امنیت سایت فروشگاهی
هر تجارتی به اعتماد مشتری بستگی دارد. وقتی افراد اطلاعات پرداخت خود را به شما تحویل میدهند، در واقع دارند ریسک میکنند. این خطر در دنیای وب بیشتر است. اگر اقدامات احتیاطی لازم را انجام ندهید، هکرها قادر به بدست آوردن اطلاعات موجود در فرمها هستند.
شما باید امنیت اطلاعات مشتری خود را از اولویتهای اصلی قرار دهید. هم به دلیل مسئولیت شما به عنوان صاحب شغل و هم به دلیل اینکه نقض امنیت، اطلاعات مشتریان شما را به خطر میاندازد و یک فاجعه برای تجارت شما خواهد بود. مشتریان شما باید بدانند که اگر قصد ادامه خرید از سایت را دارند، میتوانند به راحتی به امنیت وبسایت شما اعتماد کنند. به دنبال ارائه دهنده میزبانی وبی باشید که امنیت اساسی سایت را فراهم کند. با استفاده از برنامه محافظت از سرورهای خود در برابر حملات DDoS، فایروالهای قوی و امکانات امن، دسترسی محدود ایجاد نمایند.
حتماً طرحی را انتخاب کنید که شامل گواهی SSL باشد. با داشتن گواهی SSL، محافظت از وبسایت در برابر بیشتر هکرها تضمین میشود و بازدید کنندگان سایت در مرورگر در کنار URL یک نماد قفل مشاهده میکنند که به آنها اجازه میدهد سایت را قابل اعتماد بدانند. بسیاری از بازدیدکنندگان اطلاعات پرداختی را به وبسایتی که فاقد گواهی SSL است ارائه نمیدهند. بنابراین این مورد برای تمام فروشگاههای آنلاین الزامی است.
همچنین باید اطمینان حاصل کنید که ارائه دهنده میزبانی وبی که با آن کار میکنید با نرم افزار امنیتی مانند Sitelock سازگار است.
۳. فراهم کردن آپتایم بالا
وقتی وبسایت شما تنها منبع فروش باشد، زمانی که کاربران نتوانند به سایت دسترسی پیدا کنند، یک عیب محسوب میشود. یکی از مهمترین عواملی که باید در نظر گرفته شود، عملکرد مداوم سرورهای ارائه دهنده خدمات میزبانی وب است. اصطلاح شرکتهای میزبانی وب برای توصیف بخشی از زمان فعال شدن وبسایتها و استفاده از uptime است.
اما سرورهای میزبانی وب گاهی به دلیل مسائلی مانند بروزرسانی، حملات هکرها، اشکالات سخت افزاری یا حتی مشکلات جوی نیاز دارند زمان کوتاهی آفلاین شوند. برای جلوگیری از این مسئله به دنبال یک ارائه دهنده خدمات میزبانی وب باشید که حداقل ۹۹٪ آپ تایم داشته باشد.
۴. افزایش سرعت فروشگاه آنلاین
سرعت وبسایت نقش مهمی در جذب بازدیدکنندگان سایت دارد ( نکته: اگر سایت کند باشد یعنی مدت طولانی سایت لود میگردد). اگر بارگیری سایت مدت زمان زیادی طول بکشد، جذب مشتریان جدید را از دست میدهید و هر مشتری که به سایت راه پیدا کند احتمالاً قبل از خرید منصرف میشود.
چندین مرحله برای بهبود سرعت سایت وجود دارد، اما یکی از مهمترین عوامل در سرعت سایت میزبانی وب است. به یک میزبانی وب نیاز دارید که بدون اینکه باعث کند شدن عملکرد سایت شود، بتواند میزان ترافیکی که دریافت میکنید را کنترل کند.
پیشنهاد میگردد به طور مرتب سرعت سایت را آزمایش کنید تا قبل از اینکه نیاز باشد آن را ارتقا دهید.
۵. خدمات مشتری
هر لحظهای که وبسایت درست کار نکند میتواند برای شما ضرر داشته باشد. وقتی مشکلی در سایت رخ میدهد، باید این اطمینان وجود داشته باشد که میتوانید سریعاً از تیم پشتیبانی هاست کمک بگیرید. یک ارائه دهنده خدمات میزبانی خوب خدمات ۲۴/۷ به مشتری ارائه میدهد. قبل از اینکه تصمیم بگیرید کدام شرکت میزبانی را انتخاب کنید، نظرات مشتریان را در مورد آن شرکت حتما بررسی کنید. زیرا کاربران خیلی سریع تجربیات بد خود را به اشتراک میگذارند.
۶. آدرسهای ایمیل
وقتی آدرس ایمیل تحت نام دامنه خود داشته باشید، باعث میشود حرفهایتر به نظر برسید و مشتریان بدانند کجا شما را پیدا کنند. بسیاری از برنامههای میزبانی وب با آدرس ایمیل ارائه میشوند بنابراین میتوانید آدرسهای ایمیل مانند yourname@yourdomain.com ،support@yourdomain.com و غیره را تنظیم کنید. این کار باعث میشود بسیار قانونیتر به نظر برسید.
استفاده از ایمیل تحت نام دامنه شما را بسیار حرفهای نشان میدهد و باعث میشود مشتریان راحتتر به شما اعتماد کنند. با مطالعه مقاله زیر میتوانید اطلاعات خود را در زمینه ایمیل هاستینگ افزایش دهید.
۷. بهبود سئو سایت فروشگاهی
قبل از اینکه بازدیدکنندگان سایت بتوانند از فروشگاه آنلاین شما خرید کنند، باید بتوانند سایت را پیدا کنند که این مورد به موتورهای جستجو بستگی دارد. سئو و بهینهسازی هر یک از صفحات منفرد وب سایت بخش مهمی از روند کار است. یک ارائه دهنده میزبانی وب میتواند در موارد زیر کمک کند:
- تسهیل سفارشی سازی URLها و پر کردن توضیحات متا برای هر صفحه
- تسهیل معرفی سایت به موتورهای جستجو
- ارائه رتبه بندی کلمات کلیدی و گزارشهای تجزیه و تحلیل رقابتی
برای اینکه وبسایت شما توسط افرادی که قصد خرید دارند راحت پیدا شود، باید SEO را در اولویت قرار دهید.
۸. فروشگاهساز
اگر قبلاً وبسایتی نداشتهاید و نحوه کدنویسی را نمیدانید، میتوانید با استفاده از یک وبسایت ساز خوب در هزینه طراحی (یا یادگیری آن) صرفه جویی کنید. یک سازنده وبسایت این امکان را میدهد تعدادی از قالبها را انتخاب کنید تا به عنوان پلتفرمی برای سایت استفاده شود و سپس در قالب آن تغییراتی ایجاد کنید تا سایت متناسب با نیازهایتان تنظیم و ایجاد گردد.
یک سازنده سایت (site builder) خوب:
- ویرایشگر بصری با قابلیت drag/drop ارائه میدهد.
- تعداد زیادی تمپلیت responsive را فراهم میکند (یعنی سایت در تلفن همراه خوب به نظر برسد).
- شامل گزینههای زیادی برای سفارشی سازی آسان وب سایت است.
امکان این وجود دارد که شرکت میزبانی وب و سازنده وبسایت مجزا از یکدیگر باشند اما میتوانید به شرکت میزبانی وب که هر دو طرح را ارائه میدهد مراجعه نمایید تا کمی در هزینه صرفه جویی شود.