بک لینک

الکسا برای همیشه خاموش شد!

هر کسی که کمترین آشنایی را با فضای اینترنت و وب مستری داشته باشد، حتما نام الکسا را شنیده است و با آن سروکار داشته است. الکسا معیاری است که با کمک آن سایت ها بر اساس معیارهای مختلف سنجیده می شدند و دارای رتبه و امتیاز می شدند. این رتبه دهی الکسا سبب می شد که سایت های فعال تر و با سابقه تر، رتبه های برتری داشته باشند و سایت های جدید و به اصطلاح استارت آپ های تازه تاسیس، رتبه پایین تری داشته باشند.

اما در تاریخ اول می سال 2022، الکسا که به کمپانی معروف آمازون تعلق داشت، بعد از 25 سال فعالیت، از کار ایستاد و خاموش شد. اما الکسا واقعا چه بود؟ چه کاری انجام می داد؟ چرا الکسا متوقف شد؟ آیا ماجرای جدیدی در راه است؟؟؟

الکسا چیست؟

شاید برای شما سوال باشد که الکسا چیست؟ در جواب این سوال که رتبه الکسا چیست؟ می‌توانیم بگوییم این سایت زیر مجموعه سایت آمازون است و کمپانی مرجع آنالیز، تجزیه و تحلیل ترافیک آمریکایی است که دفتر اصلی آن در سانفرانسیسکو قرار دارد. الکسا اطلاعات ترافیکی سایت ها را در اختیار وب مستران قرار می‌دهد تا آن ها ارزش و رتبه سایت خود را در مقیاس‌های مختلف بسنجند و برای رقابت با دیگر سایت‌ها راهکارهایی را در نظر گیرند و بتوانند از این افراد سبقت بگیرند.

این سایت متخصص تهیه داده های تجارت اینترنتیِ جمع آوری شده از طریق نوار ابزارهای مختلف و افزونه های مرورگر وب است. در سال ۱۹۹۶ بود که وب سایت الکسا شروع به کار کرد. این وب سایت یک آنالیزور ترافیک سایت‌ها محسوب می شود که از همان ابتدا هدف آن، رتبه بندی سایت‌ها بود. این کمپانی توسط دو نفر به نام‌های Brewster Kahle و Bruce Gilliat تاسیس شد. اما ۳ سال بعد توسط آمازون خریداری و زیر مجموعه ای از این سایت بزرگ شد.

نام الکسا برای احترام و تجلیل از کتابخانه Alexandria of Ptolemaic (کتابخانه اسکندریه) در مصر، alexa در نظر گرفته شد. انتخاب این نام به این دلیل بود که اینترنت و دنیای آن، قابلیت این را دارد که به فضایی مانند این کتابخانه بزرگ، که یک مرکز دانش باستانی بود، تبدیل شود.

نحوه عملکرد الکسا

 بعد از ساخت اکانت در سایت الکسا، نوار ابزار آن که روی مرورگر‌ها نصب می‌شود، اطلاعات سایت‌هایی را که کاربران از آن‌ها دیدن می‌کنند، به سرور مرکزی Alexa ارسال می‌کند. با استفاده از این اطلاعات است که الکسا سایت‌ها را رتبه بندی خواهد کرد. نکات دیگری نیز وجود دارند که با دادن اختیاراتی به این وب سایت، رتبه سایت شما را بهبود می‌بخشد.

الکسا برای محاسبه رتبه سایت ها بر اساس ترکیبی از تخمین بازدیدکننده‌های منحصر به فرد (Unique Visitors) و تخمین بازدید صفحه (Pageviews) در سه ماه را در نظر گرفته و برای سایت مورد نظر رتبه‌ای را تعیین می‌کند. بازدید صفحه، کل درخواست کاربران برای مشاهده صفحه خاصی از یک وب سایت است‌.

در حالی که بازدید‌کننده منحصر به فرد به بازدید‌هایی می‌گویند که کل کاربران در یک سایت انجام داده اند. اگر یک کاربر بیشتر از یک بار در یک روز مشخص، از یک صفحه خاصی از سایت دیدن کند، تنها یک بازدید به حساب می‌آید. با قرار دادن این شاخص‌ها و عدد‌ها در فرمول‌های خاص، آمار‌هایی به دست می‌آید که هر چه بیشتر باشد، رتبه سایت را بیشتر می‌کند.

هر چه عدد متریک رتبه Alexa کمتر باشد، سایت محبوب‌تر است که نشانه مقایسه سایت‌ها با یکدیگر است. یعنی وب‌ سایتی که رتبه ۱ الکسا را دارد، از بیشترین میزان ترافیک برخوردار است. این رنک توسط الکسا به سایت‌ها داده می‌شود و نمایانگر محبوبیت سایت در بین مردم است. هرچه عدد و رنک کوچک‌تر باشد، رتبه سایت در الکسا بهتر و محبوبیت آن در بین مردم بیشتر است.

در واقع می‌توان گفت که در دنیای رقابتی سایت‌ها، رتبه الکسا سنگ محکی است که میزان عملکرد، محبوبیت و موفقیت یک سایت را نشان می‌دهد. البته باید به این مورد نیز اشاره کنیم که این روزها رتبه الکسا ملاک مناسبی برای سنجش رتبه واقعی سایت ها نیست. زیرا بسیاری از افراد با خرید و فعال سازی نسخه پولی الکسا، رتبه الکسا سایت خود را بهبود می دهند که دیگر بعد از خداحافظی الکسا شاهد آن نخواهیم بود.

الکسا خاموش شد

هرکس که کوچکترین آشنایی با فضای کار آنلاین داشته باشد می‌داند که برای مدیران و برخی کاربران و مشتریان سایت‌ها رتبه الکسا اهمیت زیادی داشت حتی خیلی‌ها وقتی می‌خواستند سایت خود را معرفی کنند به رتبه آن در الکسا اشاره می‌کردند یا برخی برای فهمیدن عیار فعالیت یک سایت سراغ الکسا میرفتند اما حالا همه چیز تمام شده است،

الکسا برای همیشه خاموش و بازنشسته شده. اواسط آذرماه پارسال آمازون اعلام کرد که می‌خواهد سرویس معروف رتبه‌بندی خود را تعطیل کند اما توضیح خاصی برای این تصمیم نداد و فقط از همراهان الکسا در تمام سال‌های گذشته تشکر کرد، در نهایت هم دوشنبه دوم ماه می، الکسا برای همیشه از دسترس خارج شد تا فشار به فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ برای بهبود رتبه سایت در الکسا به خاطره‌ها بپیوندد اما گمانه‌زنی‌ها درباره دلیل این تصمیم چه بود و حالا جایگزین الکسا چیست؟

اما دلیل بسته شدن الکسا چی بود؟

الکسا یکی از معیار های خوب برای انتخاب سایت های معتبر به حساب میومد اما الکسا کاری کارده بود که همه مشتریان و کاربران به سایت های با رتبه بالا سر بزنن و دیگه سمت استارتاپ ها نرن و ازشون اینطوری حمایت نمیشد!

الکسا یه معیار خرید برای خیلی از مردم در دنیا و خصوصا آمریکا شده بود و استارتاپ های جدید جایی برای رقابت نداشتن…

البته اینم باید در نظر داشت که الکسا نگفته برا چی میخواد متوقف بشه ولی کنگره آمریکا همیشه به گوگل و آمازون فشار میاره که انحصار رو بشکونید تا کسب و کارهای نوپا هم بتونن رشد کنن و یکی از این موارد هم الکسا بود…

میشه گفت با حذف الکسا، استارتاپ ها یه نفس تازه ای میکشن و حالا شاید معیاری برای سر زدن و اعتماد نباشه اما اینطوری فضا برای رشد استارتاپ ها بیشتر فراهم هست…

اهمیت احترام به کاربر بعد از پایان کار الکسا

از آنجا که هر چیزی در دنیا نکات مثبت و منفی می تواند داشته باشد، خداحافظی و پایان کار الکسا هم می تواند اثر مثبتی داشته باشد. اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم باید بگوییم که سئوکاران بعد از پایان کار الکسا به فاکتور احترام به کاربر توجه بیشتری داشته و سعی می کنند صرفا به افزایش بازدید فکر نکنند.

بهتر است بعد از خداحافظی الکسا در سال ۲۰۲۲ با تمرکز بر روی کیفیت محتوای خود در سایت، تجربه کاربری بهتری را برای کاربران و بازدید کنندگان سایت قرار می دهند.شاید بشود این احتمال را داد که با خداحافظی الکسا ، درصد انجام تکنیک های سئو کلاه سیاه در میان سئوکاران کاهش پیدا میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *